• Tineke Hoomans

“Had ik dit maar geleerd op de docentenopleiding!”

Twee docentenopleidingen heb ik achter de rug. Vers van de HAVO stroomde ik als 16-jarige door naar de PABO. Na vier studiejaren en met een bevoegdheid op zak was ik er klaar voor. Kom maar door met die leuke baan! Na een aantal jaren invalwerk, voelde ik dat ik op zoek was naar meer. Het invallen op een middelbare school liet mij proeven van een andere ‘wereld’. Ik kwam erachter dat die leeftijdsgroep mij veel meer aansprak. Dus zonder twijfel meldde ik mij voor de docentenopleiding Engels. Gretig om te leren en het meteen in de praktijk toe te passen. Maar na een paar jaren als bevoegd docent voor de klas te hebben gestaan, merkte ik dat ik iets miste. Maar wat het was? Na schade en schande, en een burn-out rijker, kwam ik erachter wat het ontbrekende puzzelstukje was.



Vakinhoudelijk, niet persoonlijk.

Wat docentenopleidingen gemeen hebben is dat je als beginnende docent wordt klaargestoomd op vakinhoudelijk gebied. Je wordt voorbereid hoe je lessen moet geven en hoe je pedagogisch moet handelen in verschillende situaties. De stages zorgen ervoor dat je de theorie van de opleiding in de praktijk gaat uitvoeren. Om die manier van lesgeven te vinden die het beste bij jou en jouw doelgroep past.


Het missende puzzelstukje is de voorbereiding, of liever gezegd de basis, hoe je alle ballen hoog kunt houden, zonder dat je er zelf aan onderdoor gaat. Hoe jij als docent je balans weet te vinden tussen werk en privé. Want enthousiast als je bent, wil je als beginnend docent niets aan je voorbij laten gaan.


Enthousiast tot uitgeput.

Zo pak je alles aan wat op je pad komt. In je eerste baan geniet je ervan dat je nu écht docent bent. Lessen moeten van een bepaald niveau zijn, jouw rol in het team is eentje die van alle markten thuis is en overal voor in te zetten is. En daar is niets mis mee. Totdat je merkt dat je er geen energie meer van krijgt en het steeds lastiger wordt om al die verschillende ballen hoog te blijven houden.


We weten dat het aantal docenten dat uitvalt in het onderwijs heel hoog is. Waarom wordt daar vanuit de opleidingen zo weinig aandacht aan besteedt? Waarom krijgen de studenten, immers de docenten van de toekomst, geen les in hoe je goed voor jezelf blijft zorgen en zo het beste kunt omgaan met de werkdruk? Hoe bewuster (beginnende) docenten in het leven staan, hoe beter zij weten waar hun grenzen liggen. Wat weer effect heeft op uitval binnen het onderwijs.


Het zit hem in de basis.

Als docentenopleidingen de basis geven in bijvoorbeeld mindfulness, leren bewust om te gaan met hoe je denkt en wat je voelt, het vergroten van zelfvertrouwen bij studenten, dan begin je al op een hele andere manier aan je onderwijscarrière. En zul je op de lange termijn veel minder uitval krijgen in het onderwijs. Het zaadje wordt dan gepland om goed voor jezelf te blijven zorgen wordt aan het begin al gepland. Denk maar eens na wat het effect zal zijn in de toekomst…


Wat had jij graag willen leren op de docentenopleiding om beter voorbereid te zijn op de werkdruk?

3 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven