• Tineke Hoomans

Let op! De drukte in jouw docentenleven start in je hoofd!

STOP MET DRUK ZIJN! Houdt op met zeggen dat je druk bent, omdat jij je anders schuldig voelt ‘dat je te weinig doet’. Stop met zeggen dat je druk bent, omdat je anders aangeeft dat je niet goed bezig bent. STOP-STOP-STOP!!!! Jup, dit moet met hoofdletters en al die uitroeptekens. En dat is niet zonder reden.

Druk zijn = de norm

Begrijp me niet verkeerd. I hear you, als jij zegt dat je het druk hebt met je werk. Want vaak is dat ook écht zo. Al die lessen die je geeft en al die taken die je naast het lesgeven hebt. Dat kost vaak tijd en energie. Maar druk zijn lijkt de norm te zijn binnen het onderwijs. Alsof een rustig aan doen niet oké is.


Waarom is het binnen het onderwijs algemeen geaccepteerd om druk te zijn? Waarom is het geaccepteerd om je pauzes over te slaan voor dat gesprek met een collega of een leerling? Of om nog even te kopiëren of de spullen te pakken voor de volgende les? Met de tijd gaat die drukte je in de weg staan. Je merkt dat je het overzicht kwijtraakt, je moeite krijgt met concentreren en die drukte je meer energie kost, dan dat het je oplevert.


Veel van de drukte start bij de keuzes die je elke dag maakt. Vraag je maar eens af: welke prioriteiten stel jij op een werkdag? Want laat mij je dit vertellen: veel van de drukte die wij op het werk of in ons docentenleven ervaren, start namelijk in je hoofd.


Wat geef jij aandacht?

Je kunt de gedachten in je hoofd, en de keuzes die je vanuit die gedachten maakt, vergelijken met het planten van een zaadje. Welke zaadjes geef jij aandacht, zodat het gaat groeien? Zijn dat de zaadjes van drukte, van altijd maar bezig zijn? Of kies jij ervoor om aandacht te geven aan de zaadjes die staan voor goed voor jezelf zorgen, pauze houden? Dat je aandacht geeft aan een docentenleven die in evenwicht is?


Zo zie je maar weer: wat jij aandacht geeft, groeit. De drukte die jij hebt, de drukte die jij ervaart, start bij dat wat jij belangrijk vindt.


We weten niet beter

Je hoort mij niet zeggen dat je fout bezig bent als je het heel druk hebt. Ab-so-luut niet! Soms weten we gewoon niet beter. De manier van hoe je werkt en de keuzes die je maakt, zijn een bepaalde gewoonte geworden. En dat maakt het vaak ook zo verdomde lastig om een andere weg in te slaan.


Misschien ken je dat stemmetje wel dat tegen je zegt: ‘je bent lui als je niet wat gaat doen’, ‘je mag pas uitrusten als je je taken hebt gedaan’, ‘je moet hard werken om geld te verdienen’. En dat stemmetje is niet van de een op de andere dag in je hoofd gaan zitten. Dat is een proces van jaren, vanuit de ervaringen die je opdoet in jouw leven en dat wat je van huis uit hebt meegekregen. Daarom is het ook zo lastig om het ineens om te draaien. Je doet het immers altijd zo, je bent het gewend.


Maar wat nu als jouw keuzes, jouw gedrag, steeds meer tegen je geen werken in plaats van vóór je? Dat je je aan het einde van elke werkdag uitgeput bent en steeds vaker opziet tegen een nieuwe werkdag? Terwijl van binnen het verlangen groeit dat je die drukte wilt aanpakken, dat je wilt veranderen. Je weet alleen niet hoe!


Jij mag andere keuzes maken

Weet dat het wel anders kan en dat jij ruimte hebt om andere zaadjes in je hoofd te planten. Zaadjes die uitgroeien naar andere gedachtepatronen. Patronen die beter bij je huidige leven passen. Die beter passen bij de persoon die jij NU bent. Ik wil je graag begeleiden om die eerste stap te zetten.


Wat is jouw eerste stap?

Zet die eerste stap door op woensdag 19 mei mee te doen met de online masterclass ‘Minder druk voelen als docent’. Van 19.00 tot 21.00 uur gaan we samen aan de slag om die oude patronen te doorbreken. Want het is nooit te laat om te kiezen voor een andere weg. Zodat jij niet alleen maar druk bent, maar juist de balans weer terugkrijgt. Want hoe fijn is het dat je weer overzicht en meer rust gaat ervaren. In je hoofd, in je werk en in jouw docentenleven. Voel jij een JA? Koop dan meteen jouw ticket voor deze online masterclass, want er is maar plek voor maximaal 6 deelnemers. Klik hier voor meer informatie.


Welke zaadjes geef jij de meeste aandacht in jouw docentenleven?

9 weergaven